Meie projektid ja arendused

Liiklusvanker
Maanteeameti koostööprojekt lasteaedadele ja üldhariduskoolidele liikluskasvatuse õppevahendi „Liiklusvanker lasteaedadele“ valmistamiseks.
Meie kaheosaline koostööprjekti kaudu valminud „Liiklusvanker” on hea vahend ohutu liiklemise õpetamiseks lasteaia õuealal mahamärgitud liikluslinnakus. Õppevahend kasutamiseks mitmel otstarbel, Liikluskasvatuse õppe läbiviimiseks liikluslinnakus, laste sõidutamiseks, õppevahendite hoiustamiseks. Saab kasutada nii koos kui eraldi. Täname projektis osalenud Rapla Vesiroosi Kooli ja meile sponsorluse korras materjali kinkinud Tohuvana OÜ-d.
Erasmus+ 2021-1-EE01-KA122-SCH-000014082 Projekti pealkiri "Õppides avardub maailm"
Viis õpetajat osales viiepäevasel koolitusel “New ways to teach STEM and ICT for teachers (children 4-8 years) Tšehhi
Vabariigis. Tegemist oli meie lasteaia esimese Erasmus+ projektiga, mille eesmärkideks oli leida koostööpartnerid koolitusel osalevate teiste Euroopa riikide alusharidusasutustest ja arendada edaspidist koostööd nendega. Pakkuda õppimisvõimalusi mitmele meie lasteaia õpetajale koos, et kujundada ühist arusaamist koolitusel käsitletud teemadest ja alustada rahvusvahelist koostööd. Pakkuda õpetajatele head võimalust end täiendada ja õppida rahvusvahelises keskkonnas. Uute tutvuste ja kontaktide sõlmimise läbi jõuda järgmiste koostööprojektideni, millest on
kasu kogu asutusel. Tuua kaasa uusi metoodikaid ja oskusi, mis toetavad kogu asutuse arengut. Koolitusel pakutud teemad olid seotud lasteaia arengukava eesmärkidega, nagu näiteks õpetaja kompetentsust arendavate koolituste läbiviimine ja projektõppe osa suurendamine lasteaia õppe-kasvatusprotsessis. Samuti oli arengukavas parendustegevusena välja toodud
laste õppetegevuste kaasajastamine ja rikastamine, erinevate metoodikate lõimimine õppe-kasvatus protsessi. Võimaldada kõigile õpetajatele koolitusi projektõppes ja digivahendite kasutamisest õppeprotsessis. Koguda ja vahetada kogemusi muukeelse ja -kultuurilise lapse õpetamisel ja integreerimisel kohalikku keeleruumi. Õpetaja professionaalsuse ja
motivatsiooni tõstmine, samuti erialase võõrkeele oskuse täiendamine.
Meie koolitusest artikkes Raplamaa Sõnumites https://sonumid.ee/2022/09/07/uus-oppemeetod-paneb-lasteaialapsed-legolinnasid-ehitama/
Kellel ei õnnestu kogu artiklit tasuliselt lugeda, siis lisan siia tekstiosa:
Uus õppemeetod paneb lasteaialapsed legolinnasid ehitama (autor K. Reinsalu)
Uus õppemeetod suunab lasteaialapsed legoklotsidest linnu kavandama. „Meie eesmärk on oma õpetusega edasi minna ja ajaga kaasas käia. Ei tahaks sugugi olla viimaste järelejooksikute hulgas,” ütles Rapla Päkapiku lasteaia direktor Katrin Antson.
Päkapiku lasteaia õpetajad õppisid tänapäevaseid nippe Prahas. Kevadel suundus lasteaia viis õpetajat nädalasele koolitusreisile Tšehhi. Seal tutvusid õpetajad STEAM-õppega, mis lõimib teaduse, tehnoloogia, hariduse, kunsti ja matemaatika.
Sisuliselt õpivad lapsed programmeerimist. „Aga see programmeerimine käib ilma tänapäevaste tehniliste vidinateta. See on üles ehitatud legoklotsidele,” selgitas direktor. Õpetaja juhendamisel kavandavad ja ehitavad lapsed näiteks maju, linnu, sildasid, kanalisatsiooni ja elektrisüsteemi. Valdkonnad on omavahel tihedalt seotud. „See arendab last oma käikusid ette mõtlema ja probleeme lahendama,” rääkis Antson ning lisas: „Ja kõige suurem väärtus on minu meelest see, et see paelub lapsi.”
Koolitusreisi esimene päev keskendus teooriale, kuid järgmistel päevadel said õpetajad juba reaalsesse lasteaeda suunduda, et lastega koos näha, kuidas teadmised praktikasse panna.
Saadud teadmisi jagasid õpetajad hiljem ka oma majas ning hakkavad praktiseerima juba sel õppeaastal.
Uueks õppeaastaks soetas lasteaed endale ühe legoklotside komplekti õppe läbi viimiseks. Esimesed nädalad kulgevad lasteaias lapsi ja nende arengut lähedalt jälgides, et eesootava aasta plaanid paika panna. Õppemeetodit hakkavad õpetajad esmakordselt rakendama ilmselt septembri teises pooles. Vanusepiirangut sellel ei ole ja kõik lapsed saavad kätt proovida. Aga kuna hetkel on lasteaial üks legokomplekt, peavad rühmad seda kordamööda kasutama.
„Püüame seda siin meie maja lastele edasi anda nende õpetajatega, kes koolitusel käisid. Õpetajad olid väga innustunud ja vaimustuses sellest. Ja kui teistel lasteaedadel on huvi, saavad nad tulla siia meie juurde tutvuma, et jagada parimaid praktikaid,” ütles Antson.
Koolitusreis oli osa Erasmus+ programmist. „Eelmisel aastal kirjutasime ise selle lasteaia ajaloos esimese Erasmus+ programmi projekti,” ütles direktor. Ja kuigi see nõudis omajagu direktori ja õppejuhi aega, on lasteaial ka edaspidi plaanis sarnastest võimalustest kinni haarata. „Ma näen ka seda kasutegurit, et õpetajad said võimestatud,” lisas Antson.
Lisaks soovib lasteaed jätkata projektõppega ning täiendada end õuesõppe suunal. Suve hakul eraldas Rapla vald lasteaiale umbes 3500 ruutmeetri suuruse võsastunud ala tänase aia taga. Pärast selle korrastamist on lasteaial ka pisut enam ruumi õuetegevuste jaoks.
Erasmus+ 2022-2-EE01-KA122-SCH-000096933 Projekti pealkiri "Õppides avardub maailm vol 2"
4 õpetajat, 1 õpetaja assistent, õppejuht ja direktor osalesid 5 päevasel koolitusel “Nature as fantastic classroom”, et saada osa õuesõppe metoodikatest, kujundada ühtset vaadet õuesõppe suunale, leida inspiratsiooni lasteaia õueala kasutamisega ja tutvuda Rootsis lasteaias kasutusel olevate võimaluste ja vahenditega.
Siit leiate täismahus teksti artiklile “Rapla Teatajas”
Päkapikud Rootsis koolitusel.
4. juuni varahommikul alustasid 7 Päkapikku teekonda Rootsi Kuningriiki, sihtkohaks Linköping, et osaleda Erasmus+ projekti raames toimuval 6 päevasel õuesõppe koolitusel. Juba Linköpingi raudteejaamas kohtusime teiste kursuslastega, kokku 23 inimest, seitsmest erinevast Euroopa riigist- Belgia, Saksamaa, Iirimaa, Island, Hispaania, Portugal, Eesti, juhendajad Tšehhist ja Rootsist. Väikese bussisõidu järel jõudsime imekauni looduse keskel asuvasse Vardnase looduskeskusesse, millest sai nädalaks seitsme Päkapiku uus kodu. Õhtusel kogunemisel tegime jalutuskäigu imekauni looduskeskuse ümber ja nautisime maalilisi vaateid järve kaldal. Meie ülesandeks oli kirja panna mõte, mida ootame koolituselt. Meie koolitajad Dusan ja Petra rääkisid eelseisvatest koolituspäevadest ja võeti üles ka väike lauluviis. Õhtu lõppedes kogunesime spontaansesse vestlusringi, kus rääkisime erinevate riikide haridussüsteemist. Päkapikkude (Katrini ja Pille) peamiseks eesmärgiks oli koolituselt saada mõtteid lasteaia uue õueala kujundamiseks ja looduslikku keskkonna tõhusamaks kasutamiseks, ikka selleks, et lapsed saaksid rohkelt aega õues veeta ja õppida looduses. Õpetajad (Margot, Madis, Kerli, Enely ja Sillen) ootasid koolituselt nippe, mõtteid ja teiste õpetajate kogemusi, kuidas looduskeskkonnas õppimine väikestele Päkapikkudele põnevaks ja huvitavaks teha! Päkapikkude teine koolituspäev jõudis õhtusse, kell 23.48 Rootsi aja järgi. Oli see vast päev! Hommikul tutvustas meie juhendaja Dusan kirjandust, mis aitab õuesõpet rikastada ja on abiks igale õpetajale. Seejärel õppisime meie juhendaja Petra eestvedamisel kadakast nimesiltide valmistamist. Nii oli palju lihtsam kaaslaste nimesid meelde jätta. Seejärel alustasime mängudega, mis aitavad murda suhtlusbarjääre, õpetavad usaldama kaaslast ja võtma vastutust. Samuti õppisime lihtsate looduslike vahendite kasutamist mängudes, mis aitavad lõimida kogu õppekava. Teise päeva lõpetasime rahvusliku õhtuga, kus eri riikide õpetajad tutvustasid oma maa kombeid, maitseid, tantse ja laule. Päkapikud hoidsid Eesti lippu kõrgel ja õpetasid kõik osalejad Kaera- Jaani tantsima. Madis tutvustas parmupilli ja suupisteks pakkusime kiluvõileibu ja rukkileivakomme astelpajuga. Päkapikkude kolmas päev Erasmus+ koolitusel algas hommikul ühise tervitusringiga ja seejärel jagunesime gruppideks ja kasutasime tamme alust õueklassi kahe eelmise päeva kokkuvõtete tegemiseks ja reflekteerimiseks. Kokkuvõte tehtud, tuli vastu võtta uus väljakutse. Kuna 06.06. tähistati Rootsi lipu päeva ja rootslastel oli vaba päev, siis puhkeküla, kus meie koolitus toimus, täitus inimestega, kes tulid aktiivselt vaba aega veetma. Meie aga liikusime mööda vett üksikule saarekesele, et minna edasi koolitusega veidi eraldatumas keskkonnas. See oli suurepärane võimalus mõista, kui lihtsas looduslikus keskkonnas ja lihtsate vahenditega on võimalik kõik vajalik ära teha. Koolitusel olles tekkis aeg-ajalt küsimus, kas me ise elame oma elu keeruliseks ja mõtleme raskemaks, kui kõik tegelikult on? Õhtuse programmi osaks oli igal osalejal ette valmistatud 3 minuti kõne, iseenda ja oma töö kohta. See oli põnev info, kui erinevaid asju me oma asutustes teeme. Neljandal hommikul alustasime ühise kogunemisega, kus viidi väike rühmateraapia meie eelmisest päevast veidi kangetele lihastele ja asusime taaskord metsa poole teele. Sel päeval sõidutati meid bussiga ca 20 km kaugusele metsa, Trollide juurde. Kohale jõudes tegime töörühmades kokkuvõtte eelmisest päevast ja asusime matkama. Tõdesime, et Rootsi metsas on samad puud, põõsad ja alustaimed, mis Eestis, kuid maapind väga kivine ja mägine! Matkaraja asustatud osas kohtusime kohaliku härraga, kes tuli metsast puudega, pidas oma traktori kenasti kinni ja puhus meiega veidi juttu ja jagas sõbralikke soovitusi, mida ümbruskonnas veel vaadata. Seejärel jätkasime oma teekonda Trollimetsa, kus sõime esmalt lõunat ja seejärel läksime maa-alust Trollide maailma avastama. Oli päris hirmutav kogemus maa alla kivide vahelt roomata ja mööda pimedat käiku õige tee leida. Aga aeg-ajalt tuleb oma hirmudest võitu saada. Peale koopas käiku saime võimaluse metsas lõkkel endale saia küpsetada ja kohvi keeta (saiataigna olime eelnevalt kokku seganud ja kerkimise jaoks hoidsime seda ihu vastas soojas). Oli väga vahva kogemus, mis koju kaasa võtta. Päeva lõpetuseks matkasime selle piirkonna kõrgemasse tippu, kust avanes imeline vaade maastikule ja Inger (meie Rootsi juhendaja) rääkis maastiku kujunemisest Rootsis. Õhtuks jõudsime oma majutuspaika, väsinud, kuid jällegi targemad ja õnnelikud, et saime nii põneva päeva osalisteks. Viienda päeva hommikul kogunesime taas ühiseks ringiks ja andsime tagasisidet eelnevast päevast. Seejärel oli võimalus külastada lasteaeda ja süüa kooli lõunat. Lasteaed oli meie meeskonna huvipunkt. Oli väga vahva näha, kuidas väheste käepäraste ja olemasolevate materjalidega oli kujundatud õueala, mis võimaldab lapsel olla loov ja iseseisvalt tegutseda. Ja seda siirast rõõmu me ka laste juures nägime. Taaskord veendumus, et õues saab õppida kõike, ole õpetajana loov ja anna lastele võimalus. Peale seda saime põgusalt piiluda kooli ja süüa üks tavapärane koolilõuna (maitses hästi). Peale lõunat jätkasime matkaga rahvusparki, kus meie üks juhendajatest ootas juba ees ja toimus õuemängude praktiline töötuba. Õhtuks laagrimajja tagasi jõudes ootas meid ees kohtumine professor Anders Szczepanskiga, kes on kirjutanud mitmeid õuesõppe pedagoogika raamatuid, ka eesti keeles. Oli väga näitlik ja lihtsate vahenditega läbi viidud praktiline töötuba. Viimase mõttena jäi kõlama professori mõte “Mudane laps on õnnelik laps”. Ja usaldagem lapsi rohkem tegema, avastama ja katsetama! Professor soovitas õpetajatel vähem rääkida ja rohkem lapsi kuulata. Kuues ja viimane koolituse päev oli kokkuvõtete tegemiseks ja eelnevate päevategevuste kinnistamiseks. Ja seejärel tuli suund võtta kojusõiduks.
Nüüd, kus oleme saanud kodus veidi järele mõelda ja mõtted on settinud, siis saame tõdeda, et oli uskumatult äge koolitusnädal. Suur rõõm on uute kontaktide ühe nii mitmes Euroopa riigis ja et oleme saanud ka õpitut juba teiste õpetajatega jagada. Samuti on oluliselt selgem visioon, kuidas lihtsate vahenditega luua lastele huvitav õuesõppe keskkond. Ja muidugi oleme tänulikud, et Erasmus+ programm aitab maailma avastada ja õpetajate silmaringi avardada.
Katrin Antson
Rapla Lasteaed Päkapikk direktor
Robomentori koolitus
ROBOMENTORI PROGRAMM ÕPETAB LASTE TULEVIKUOSKUSI TOETAMA
Rapla Päkapiku lasteaed osales 2023 aasta sügisel Insplay RoboMentori programmis, millega saavad huvilised tutvuda veebilehel www.insplay.eu/robomentor.
3-kuulise sisutiheda koolituse läbisid kaks õpetajat meie lasteaiast.
Programmis osalemise eesmärk oli aktiveerida lasteaias robootikavahendite kasutamist õppetegevustes ning arendada oma digipädevusi ja õpetamisoskusi seoses tehnoloogia ja haridusrobootikaga ning oskust anda neid edasi teistele.
Koolitusel jagati kogemusi haridusrobootika kasutamise motiveerimisest ning aktiveerimisest lasteaias, tutvustati erinevaid robootikavahendeid ning oskusi nendega tegutseda. Osalemine andis kogemusi, kuidas integreerida robootikat õppeprotsessis, muutes õppimise lõbusaks ja kaasavaks.
Suure väärtuse programmis osalemisel andis osalejate vahetu kogemuste jagamine, nõuanded ja ideed, kuidas erinevates lasteaedades aktiveeriti ja motiveeriti oma töötajaid ja vanemaid. Julgust ja indu katsetada oma lasteaias. Uute haridusrobotitega tutvumine ja vahetu tegutsemine koolitusel andis julgust ja indu katsetada nendega ka oma lasteaias
Lasteaialastele robootika õpetamine aitab mõjutada tulevikuvajadustele vastavaid oskusi – suhtlusoskust, kriitilist mõtlemist, esmaseid programmeerimisoskusi ja loovust. Need oskused on olulised edukaks toimetulekuks tänapäeva kiirelt muutuvas maailmas.
Robootikaprojektide lahendamine nõuab loomingulist lähenemist ja robootika kaudu saab arendada loovat mõtlemist. Koos teiste lastega tegutsemine õpetab meeskonnatööd ja suhtlemisoskust.
Roboootika ülesannete kaudu on võimalik õppida iseseisvalt probleeme lahendama,
olukorda analüüsima ning kasutama loogilist mõtlemist.
Päkapiku lasteaias loodi robootika juhtgrupp, kuhu kuuluvad õppejuht ja 2 õpetajat, eesmärgiks on õpetajate digipädevuse tõstmine, motiveerimine ja eestvedamine, lasteaiasisene arendustegevus, koostöö huvigruppidega, lasteaiasiseste kokkulepete sõlmimine ja digivahendite soetamine. Arendusgrupiga kaasa lööma ja mõtlema on oodatud kõik, kes soovivad edendada lasteaias robootikat. Vanematele tutvustati haridusroboteid isadepäeva mänguõhtutel, meeleolukas õueorienteerumine vanemate ja lastega toimus QR koodide järgi.
Oleme juba alustanud lasteaias sisekoolitustega õpetajatele. Plaanis on kaasata ka õpetaja abid ning muu personal, kes on sellest huvitatud. Samuti tutvustame ja jagame õpilugusid, mida saab kasutada rühmategevustes või mis inspireerivad õpetajaid looma ka ise mänge ja täiustama tegevusi vastavalt õppeteemale. Korraldatud on näitlikke avatud õppetegevusi kolleegidele, koolituse läbinud õpetaja viis läbi robootikategevusi lasteaia teistes rühmades. Oleme asunud täiendama lasteaia
robootikavahendite kogu, et oleks mitmekesisust ja valikuvõimalusi.
Insplay RoboMentori programmis osalemine on inspireerinud meie õpetajaid omaks võtma uut tehnoloogiat, seda õppevahendina kasutama ja looma uusi võimalusi tehnoloogia edukaks lõimimiseks õppetöösse.
Erasmus+ koolitus „How to make your school great” Tšehhis
20. -23. novembril 2024 a. osalesid lasteaia direktor Katrin Antson ja õppealajuhataja Pille Volbrück ERASMUS+ programmi juhtimisalasel koolitusel „Kuidas muuta oma kool suurepäraseks” Tšehhi Vabariigi pealinnas Prahas.
Läbi nelja õppepäeva avati koolitusel olulisi teemasid
– juhtimis- ja haldusoskused
– kooli arendamise strateegia ja juhtimisvahendid
– kuidas toime tulla keeruliste olukordade ja suhtluskonfliktidega
– koolimeeskond – personalijuhtimine
Koolituse keskse tegevusena toimus
– isikliku tegevuskava väljatöötamine
Nagu ikka välisriigi koolitusel, sai tõhusalt arendada ja rikastada oma suhtlemisoskusi, parandada võõrkeeleoskusi, laiendada erialast sõnavara ja edendada ELi laia keelelist mitmekesisust.
Esimesel koolituspäeval viis PhDr. Dusan Bartunek meid omal humoorikal moel mõtterännakule tööalaste suhete haldamise ja motiveeritud meeskonna juhtimise teel. Leidsime meiegi üles kitsaskohad oma igapäevastes toimetamistes ja mõtlesime tegevustele, mis tooksid esile iga tiimiliikme parimad küljed ja aitaksid rakendada isiksuseomadusi nii, et iga töötaja tugevused muutuksid meeskonna liikumapanevaks jõuks.
Koolituspäeva lõpul võtsime osa põnevast harivast ekskursioonist imekaunis Praha vanalinnas.
Teisel koolituspäeval sõitsime rongiga 63 km Prahast ida poole iidsesse Kutna Hora linna, kus külastasime kohalikku Materška Škola lasteaeda Pohadka ja vahetasime muljeid lasteaia juhataja ja õppejuhiga. Hubases lasteaias ringi käies sai selgeks, et suurem osa õppetööst oli seotud Tšehhi lastekirjandusega ja toimus läbi lugude jutustamise. Projektõpet meenutavasse tegevusse olid aktiivselt kaasatud ka lapsevanemad.
Teine ülipõnev lasteaed, mida meil oli võimalik külastada, asus astangulisel maastikul Kutna Hora jõe kaldal ja töötas metsalasteaiana. Lapsed ja personal viibisid õues iga ilmaga terve päeva, hommikul saabumisest õhtuni. Lapsed liikusid künklikul maastikul osavalt üles ja alla, mängisid ja õppisid ehedas looduses katsete ja vaatluste läbi. Lasteaia alal oli ka üks püsttelk, mida köeti ja kus käidi külmema ilmaga söömas. Juhataja ja õpetajaga vesteldes selgus, et metsalasteaia lapsevanemad peavad oluliseks, et lapsed oleksid liikuvad ja karastunud. Õpetajaid pole aga sellesse lasteaeda kerge leida, sest selline töö ei sobi kõigile.
Pärast Kutna Hora ajaloolise linnakeskuse ja Kutna Hora Barbara kirikuga tutvumist saime kokku Jiriho Ortena Gümnaasiumi direktoriga, kellega toimus vestlus demokraatlikest ja õpilasi kaasavatest õpiviisidest. Ringkäigul gümnaasiumi ruumides jäi igal sammul silma, kui palju oli siin mõeldud õpilasele ja tema heaolule. Kool peab oluliseks loodushariduslikku suunda ja kõikjal koridorides ja ruumisoppides valitses loodus oma mitmekesisuses. Õitsesid ja lokkasid taimed, elutsesid väikeloomad, maod, kalad ja putukad terraariumites ja akvaariumites, õpilaste käsutuses oli kõikjal tarku tahvleid tegutsemiseks ja õppimiseks, rääkimata mugavatest puhkekohtadest ja ruumidest aktiivsete tegevuste võimaldamiseks.
Kolmandal ja neljandal koolituspäeval oli võimalus aruteludeks, muljete ja mõtete korrastamiseks ja järelduste tegemiseks. Saime veelkord kogeda Tšehhi rongiliiklust ja sõitsime 30 km Prahast edelasse Karlštedi, kus tutvusime iidse väikelinna ja tema peamise vaatamisväärsuse, Karlštedi lossiga. Ringkäigul giidiga saime palju huvitavat teada 14. sajandi lossi kui ka tšehhi rahva rikkalikust ajaloost.
Koolitaja Dušan Bartunek, kelle südameasjaks on õuesõpe, viis meid tunnustuste pidulikuks kätteulatamiseks äärmiselt huvitavasse paika, mida tuntakse nime all Tšehhi Grand Kanyon. Inimtekkelise mitme karjääri kompleksi suurus on 750×150 m ja sügavus 100 m. Järsud kaljud ja kanjoni põhjas olev sinine vesi muudavad selle koha jalutuskäikudeks väga huvitavaks ning
hingematvate vaadete taustal võtsime uhkusega vastu oma muljeterikka juhtimiskoolituse tunnistused.
Erasmus+ koolitus „Taking groups out of doors“ Portugalis
Esimene reisipäev möödus enamjaolt lennukis. Tallinnast lendasime Helsingisse ja sealt edasi juba viietunnine lend Lissaboni. Meid tervitas mõnus lõunabriis ja temperamentse sõidustiiliga taksojuht. Hommikul pidime jõudma tagasi lennujaama. Tellisime takso juba õhtul valmis, et varuga kohal olla. Meie üllatuseks kogemise Portugali „mõnusalt aeglast elutempot”. Takso pidi meid hotelli ees peale võtma 8.45, kuid ootamatult saime sõnumi, et takso jõuab meieni hilinemisega. Palusime abi hotelli teenindajalt, kes lahkelt uue takso tellis. Peale 20 minutilist ooteaega tellis teenindaja uue takso, millega me jõudsime lennujaama 15 minutilise hilinemisega. Lõpp hea kõik hea. Suundusime hotelli MUCAXCO, mis asub imelise vaatega Atlandi ookeanile. Tervituseks pakuti meile kohalikku jooki ja natat´t (Portugali koorekreemikorvikesed). Saime tuttavaks oma kolleegidega (meiega koos osalevad Belgia, Prantsusmaa, Sloveenia, Tšehhi, Saksamaa, Hispaania õpetajad) valmistasime merekarpidest nimesildid ja siirdusime jalutuskäigule imeliste liivadüünidega looduskaitsealale. Teepeal saime arutleda oma ootustest koolitusele, samuti mõtisklesime selle üle, milline võiks olla inspireeriv õpetaja. Enne raja lõppu jagasime oma mõtteid kaaslastele. Ees ootasid meid „Melona“ džungel, kus mängisime vahvaid ootemänge. Meie õppepäev lõppes imelise päikeseloojanguga ookeani kaldal. Peale õhtusööki ootas meid rahvusõhtu, kus iga riik sai tutvustada omal valikul kodumaa traditsioone. Meie pakkusime munaga kiluleiba.
Päkapikkude 2. päev Portugalis
Täna alustasime päeva tavapärase „Melona“ ringiga. Sõitsime bussiga Pedra Amarela mäele, kus reflekteerisime eilse päeva tegemisi jagasime oma mõtteid teistega. Edasi võtsime suuna mäest üles. Poole mäe peal saime koolituse, kuidas kasutada kompassi ja paberkaarti ning edasi liikusime laagriplatsile. Laagriplatsil hakkasid Päkapikud varandust otsima. Aardeid kasutasime erinevates tegevustes. Vahepeal sõime lõunat kohalikus küla restoranis. Matk lõppes mandri euroopa läänepoolseimas tipus. Trotsisime tugevat tuult ja nautisime imelist vaadet. Õhtusöögiks jõudsime hotelli tagasi.
Päkapikkude 3. päev
“Üks laps, üks õpetaja, üks raamat, üks pliiats võib muuta maailma” on öelnud Mala´na Yousafzai. Tema sõnad olid meie tänase päeva algus. Ei puudunud ka igahommikune Melona ring ja reflektsioon. Melona ringis tantsisime Lapaduud ja näitasime oma oskusi näitlemises. Enne väljasõitu esitlesime oma kiireid ennast tutvustavaid liftikõnesid ning tervitasime joogaharjutustega päikest, et see meile ikka täna paistaks. Seejärel sõitsime Sintra linna Monserrate parki, mis meenutas meile botaanikaaeda. Seal kasvasid taimed erinevatest maailmajagudest, mida imetleda saime. Peale õppekäiku pargis liikusime taaskord Melona ringi. Tänu kadunud Hispaania tüdrukutele mängisime ja õppisime uusi ootemänge. Saime ülesandeks mõelda homseks õppemäng, mida koos mängima hakkame. Preemiaks saime jalutada ja tutvuda imearmsa Sintra linnaga. Päev lõppes õhtusöögiga koduhotellis. Homme lubati meid viia jälle mägedesse, võtame sel korral oma kirkad kaasa.
4. päev
Kirkad kaenlas sammusid neli Päkapikku üles mäetippu. Enne tippu jõudmist, algas meie päev uue Melona lauluga. Päkapikud olid salaja õpetanud laulu ka teistele kaaslastele selgeks, millega tegime üllatuse meie koolitajale – Dusanile. Seejärel sõitsime mägedesse võluvasse ürgmetsa. Seal viisime läbi mänge, mida eile gruppides ette valmistasime. Mängud olid põnevad ja õpetlikud, ning peale mänge arutlesime, kuidas saame neid oma töös rakendada.
Nüüd algas matk mäetippu. Tee sinna oli järsk aga muinasjutuline. Üleval ootas meid Melona kohvik ehk „Fika time” ja saime keha kinnitada küpsiste, tee ja kohviga. Alla jõudes ootas meid taas üllatus – Siesta. Meie kasutasime võimalust ujuda ookeanis. Uuesti Melona ringi jõudes saime proovile panna juhivõimeid. Seejärel suundusime taas džunglimetsa, kus jätkasime kaaslaste poolt korraldatud mängudega. Taaskord arutlesime ja reflekteerisime ookeani kaldal. Peale õhtusööki jagasime kaaslastega oma töökogemusi ja kirjutasime tänusõnad Kroonikaraamtusse.
5. ja 6. päev Portugalis.
See nädal on möödunud ebaõiglaselt kiirelt. Ka meie Melona ring algas tavapärasest erinevalt. Pidime selle sõlmest lahti harutama, mis oli oodatust keerulisem, kuid mitte võimatu. Arutlesime õuesõppe ohtude teemal ja koostasime visuaalse ohutustelje. Edasi suundusime õppeparki, kus mängisime päikesemängu ja tutvusime pargiga. Peale värskendavat jalutuskäiku pargis sõime lõunat meile tuttavas külarestoranis. Lõunale järgnes mägimatk üksinda oma mõtetega. Tuletasime meelde nädala alguses paberile kirja pandud ootusi ja mõtisklesime nende täitumise üle. Koolituse ametlik osa lõppes nädala kokkuvõtte dramatiseeringuga ja tunnistuste andmise tseremooniaga.
Erasmus+ koolitus „To be the best teacher“ Islandil
Esimene päev.
Teekonda alustasime lennureisiga Tallinnast Soome ja sealt edasi Reykjavicki. Helsingis oli meil aega kahe lennu vahel ja jagada omavahelisi ootusi ja lootusi koolitusele. Islandile jõudes ootas meid ees ca 45minutiline sõit imelisele Hild Fisherman Villagesse. Siin ootas meid ees juba tuttav melona ring, kus saime teada, et Islandil öeldakse inimese nime tema isa eesnime pidi ja lisatakse daugther/son lõppu. Tegime tutvumismänguna eesnime ütlemist eriviisidel. Õhtusöögile pääsemiseks oli vajalik kirja panna oma ootused koolituse osas. Pärast õhtusööki meisterdas iga osaleja endale nimeripatsi ja Dusan tutvustas homset hommikut ning päeva lõpuks läksid julgemad tünnisauna.
Teine päev.
Hommik algas tervitusega päikesele. Täna rääkisime kasvatusteadlasest nimega Glen Doman, meie jaoks oli uus ja huvitav. Tegime gruppide moodustamist maitse eelistuste järgi, lemmikõppeaine õuesõppes, kes õpetab millises organisatsioonis – lasteaed, algkool, põhikool, gümnaasium ja täiskasvanud. Seejärel tutvustas koolitaja Petra meile erinevaid laavakivimeid, mida leiab Islandilt. Seejärel pakkisime end bussi ja sõitsime Dingvelliri rahvusparki, kus saime tutvuda sealse imelise loodusega. Saime teada, et see rahvuspark on plutooniliselt aktiivses piirkonnas. Enne bussi minekut pidime melonas jagama paarilisega 3 asja, mida said teada sellest rahvuspargist. Seejärel algas sõit Gullfossi joa juurde. Taaskord imelised vaated. Sealses lõpumelonas tegime ootamismänge. Algas taaskord bussisõit Geyseri rahvusparki. Saime vaadata geisereid, mille tegevus on vaibumas. Ees ootas pisike fika time ehk kohvipaus. Seejärel Melona ja Outdoored organisatsiooni ajalugu. Selle käigu lõpetasime praktiliste õuesõppemängudega. Sõitsime hotelli nimega Hveragerdi. Alustasime esimese kuue riigi tutvustusega, millega jätkame homme. Meil on õnneks pingelangus, sest Eesti on tutvustatud. 🙂 Tutvustasime Eesti asukohta Euroopas, näitasime Eesti kaarti, rääkisime sümboolikast, tutvustasime täpitähti ja palusime öelda mõned sõnad. Kaasas oli meil ka pildimaterjal Eesti rahvariietest ja tantsisime kaerajaani muusikasaatel. Teised osalejad said proovida kilu, leiba ja kommi.
Kolmas päev.
Hommik algas taas päikesetervitusega. Hommikuses melonas tutvusime Thor Heyendahliga. Rääkisime veest, Petra näitas 4 liitrise kannu abil, kui palju vett on maailmas ning sellest vaid pool supilusikat on joogikõlbulik. Jagasime paarides, milliseid veesäästmisega seotud teemasid oled teinud ning mida võiks veel. Peale seda jagasime endid kaheks grupiks ning algas kahe esimese päeva peegeldus-tagasiside. Peale kosutavat kohvipausi algasid õues erinevad mängud. Seejärel istusime terrassile ning algas Dusani loeng, kuidas olla hea õpetaja. Peale lõunapausi ootas meid buss ning sõitsime Reykjadaluri looduskaitsealale ning algas 3,3 km pikkune matk mägedes koos mõnusate tõusude ja laskumistega ning imeilusate vaadetega. Meil avanes raja lõpus võimalus minna looduslikku vanni- kuumaveeallikasse. Matkasime alla tagasi ning algas sõit hotelli poole. Taaskord oli ka vahva rahvuslik õhtu, kus enda riike tutvustasid Iirimaa, Sloveenia, Holland, Luxemburg, Itaalia, Soome.
Neljas päev.
Hommik algas taaskord päikese tervitusega. Dusan rääkis meile õpetliku loo mehest, kes algul oli nina püsti, kuid hiljem mõistis, et selline suhtumine elus edasi ei vii, vaid head juhioskused ja ka õpetaja töös on elus vajalikud. Trotsides vihma tegime lapaduud. Jätkasime kellamänguga ning saime vestluskaaslased, kellega jagasime veeteemal erinevaid mõtteid (kuidas säästa, millised veekogud on meie lasteaia lähedal jne). Kuulasime mõned elevator talkid ja lahkusime hotellist. Bussiga suundusime Vulkaan Skali juurde. Saime tutvuda vulkaaniväljadega, mis olid pursanud aastatel 2021,2022 ja 2023. Seejärel tegime peatuse Krýsuvikus, kus oli mitteaktiivne vulkaan, millest eraldus spetsifiilist lõhna. Viimasena tegime peatuse Islandi põhilises instagrami pildistamiskohas. Seejärel suundusime Stapaskóli, mille suund on hoopis teistsugune, kui tavakool. nt lapsed saavad valida, kus ja kuidas nad tunnis ülesandeid lahendavad – milline tool, milline asukoht jne. Saime vaadelda erinevaid klasse ja ruume. See kool on alles 5 aastat tegutsenud. Lasteaed asus seal kõrval ning loodetavasti 3 aasta pärast asub koolimajas sees. Kahjuks ei õnnestunud meil näha lasteaeda seestpoolt. Jõudsime otsaga Rekyjaviki.
Viies päev.
Tänase päeva märksõna oli energia. Päeva persoon oli O. Wilde. Meenutasime oma esimest õpetajat ning igaüks sai valida, milline pildikaart teda meenutab. Jalutasime kohalikku parki, kus paarilise leidsime taas kellamängu järgi. Arutlesime kolme erineva paarilisega: kolm kogetud asja laava juures, kooli külastusest mõtteid ja mida saan kasutada. Seejärel tegime ühe mângu ning läksime kuulama taaskord elevator talke kuulama. Pakkisime endale lõuna kaasa ja läksime linnavalitsuse juurde. Seal saime tutvuda suure Islandi maketiga. Seekordne vestluskaaslane tuli valida endal selle põhjal, kellega oled väga vähe rääkinud. Teel uude parki pidi arutama enda energia teemal – mis võtab ja mis annab energiat. Pargis jagasime suures melonas ideid ning tegime kahte erinevat liikumismängu. Peale seda oli vaba aeg linnas. Meie külastasime Perlani loodusmuuseumi.
Viimane päev 🙃
Võtmesõna: võimalused.
In a melona you’re never alona. Anti ka sinised käevõrud kõigile osalejatele. Tegime köitest maailmakaardi ja proovisime teha ka iga väiksemagi saarestiku. Jalutasime parki, kus tegime mängu, kus terve aja Dusan mängis pahurat õpetajat. Läbi selle saime teada, kuidas hea õpetaja ei peaks käituma. Täitsime ka ülitähtsa kroonika sissekande. Peale kohvipausi kuulasime ära viimased enesetutvustused. Petra loeng, millised on hea õpetaja tunnused ja tegime kokkuvõtte nǎdalast. Seejärel anti meile tunnistused ja läksime lõunale. Pärast lõunat algas meie seiklus tagasi kodusesse Eestisse.